Gedaan met laden. U bevindt zich op: 28/06/2024 - Vervoerregio Limburg breidt aanbod deelfietsen fors uit Persberichten

28/06/2024 - Vervoerregio Limburg breidt aanbod deelfietsen fors uit

Vanaf juli 248 deelfietsen van Blue Mobility op 17 locaties

Vervoerregio Limburg breidt het aanbod deelfietsen fors uit. Vanaf juli 2024 zullen er op 17 locaties in vervoerregio Limburg 248 deelfietsen beschikbaar zijn van Blue-Mobility, het bedrijf achter de bekende Blue-bike deelfietsen. Deze fietsen zullen geplaatst worden op de verschillende Hoppinpunten, dat zijn plekken waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. Het aanbieden van deelfietsen past volledig binnen Hoppin, de toekomstgerichte Vlaamse visie op mobiliteit die inzet op efficiëntere, flexibeler en duurzamere verplaatsingen voor iedereen. Deelfietsen zijn daar een belangrijk onderdeel in.

“Voor de uitrol van deelfietsen krijgen de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen subsidies van de Vlaamse overheid. Elke vervoerregio stelt een penhouder aan om een opdracht uit te schrijven en een leverancier aan te stellen. In de vervoerregio Limburg staat Bipool Hasselt-Genk met stad Genk als penhouder in voor de selectie en uitrol. De vervoerregio Limburg heeft gekozen voor de Blue-bike deelfietsen van Blue-Mobility vanwege hun expertise in het beheer en de plaatsing van deelfietssystemen”, vertelt Bert Lambrechts, co-voorzitter van de vervoerregioraad Limburg.

Bij de lancering zullen op elk van de 17 Hoppinpunten minstens acht deelfietsen beschikbaar zijn. “In Hasselt, Genk en Sint-Truiden starten we zelfs met zestien deelfietsen per locatie. Samen met de reeds aanwezige Blue-bikes zullen er bij de opstart in totaal 248 fietsen beschikbaar zijn”, aldus schepen Kriekemans. Na een evaluatieperiode zal het gebruik van de fietsen worden geanalyseerd en kan het aantal fietsen worden opgeschaald. Hoppinpunten die aanvankelijk acht fietsen hebben, kunnen opschalen tot 16 fietsen, terwijl Hasselt en Genk kunnen groeien naar 32 deelfietsen per locatie.

De deelnemende gemeenten zijn Beringen, Bilzen, Dilsen-Stokkem, Genk, Ham, Hasselt, Lanaken, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik, Maasmechelen, Oudsbergen, Peer, Pelt, Sint-Truiden, Tessenderlo en Tongeren. Deze samenwerking toont het gezamenlijke streven naar een duurzamer en efficiënter mobiliteitsnetwerk in de provincie.

Het systeem werkt eenvoudig: gebruikers kunnen een fiets lenen en deze na gebruik terugbrengen naar dezelfde locatie. “De deelfietsen bieden een uitstekend alternatief voor korte verplaatsingen en versterken de verbinding tussen verschillende vormen van vervoer. Door deze samenwerking zetten we een stap naar een duurzamer en flexibeler mobiliteitsaanbod,” zegt Genks schepen van Mobiliteit Karel Kriekemans.

“Deze legislatuur hebben we werk gemaakt van de uitrol van de Hoppinpunten, van de al meer dan 500 Hoppinpunten in Vlaanderen staan er 75 in Limburg. Met deze lancering van deelfietsen maken we de modal shift die we in Vlaanderen willen realiseren verder tastbaar. Deze uitrol van deelfietsen in vervoerregio Limburg is een nieuwe en belangrijke stap binnen Hoppin”, stelt de Vlaamse minister van Mobiliteiten Openbare Werken Lydia Peeters.

Hoe werkt Blue-bike?

Met een lidmaatschap bij Blue-bike heb je overal in België een fiets op zak. Een lidmaatschap kost € 12 per jaar en daarnaast betaal je per afgelegde rit (standaardtarief 3,50 euro/24u). De kost per rit kan per locatie variëren afhankelijk van het feit of de stad/gemeente via een derdebetalersregeling kiest om het gebruik te stimuleren door een lagere ritprijs mogelijk te maken. Later dit jaar wordt een volledig herzien tariefmodel geïntroduceerd om de nieuwe diensten zo toegankelijk mogelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek.

Op de nieuwe Blue-bikelocaties vinden gebruikers Blue-bikes met digitale sloten. De digitale sloten werken via de Blue-bike app en zorgen ervoor dat de klant sneller en eenvoudiger een fiets kan ontlenen. Gebruikers kiezen zelf de fiets in de app en hebben geen fysieke kaart of sleutel nodig. In de app vinden gebruikers ook een handig overzicht van hun ritten terug. Bij pech onderweg kunnen gebruikers rekenen op gratis pechverhelping van Ethias. Voor het onderhoud van de fietsen werkt Blue-bike nauw samen met maatwerkbedrijf en lokale partner De Springplank.

“Op die manier bieden we tewerkstelling aan voor mensen die moeilijker toegang tot een job hebben. We werken bewust samen met lokale partners om het noodzakelijke transport tot een minimum te beperken. Bovendien zijn onze onderhoudsmedewerkers een fysiek aanspreekpunt voor de gebruikers”, klinkt het bij de deelfietsaanbieder.

In de vervoerregio Limburg kunnen voortaan meer dan 80% van de arbeidsplaatsen en 85% van de leerlingplaatsen worden bereikt met het openbaar vervoer en een Blue-bike als last-mile oplossing. “Onze fietsen vormen zo de ideale oplossing voor wie zich op een duurzame manier wil verplaatsen. Voor bedrijven bieden we interessante formules aan, die een antwoord bieden op het mobiliteitsvraagstuk waar veel werkgevers mee worstelen”, aldus Stefaan Butaye, algemeen directeur bij Blue-bike.

Vervoerregio Limburg

De vervoerregio Limburg valt samen met de provinciegrenzen en is een van de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen. De vervoerregio’s werden in 2019 opgericht en kaderen binnen Hoppin, de nieuwe Vlaamse visie op mobiliteit. Binnen vervoerregio Limburg bundelen 42 steden en gemeenten, de Vlaamse overheid en andere partijen de krachten om aan de mobiliteit van de toekomst te werken.

Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid

Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in veilige fietsinfrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.